Mijn AH-moestuintje #1

Ooo, wat was het vandaag weer heerlijk lenteweer! Hopelijk hebben jullie er, net als ik, ook van kunnen genieten. Vandaag heb ik ein-de-lijk tijd gemaakt om mijn moestuinpotjes van de Albert Heijn te planten. En natuurlijk was het een mooie gelegenheid om mijn nieuwe Nikon-camera te testen! Ik zeg: een win-winsituatie!

Over het algemeen ben ik sowieso fan van de meeste acties van de Albert Heijn. Zo hebben mijn vriend en ik toch nog even een setje champagneglazen kunnen scoren met de kristalactie. Ook al bleek het uiteindelijk geen echt kristal te zijn, we hebben er nu toch maar mooi vier! Enfin, toen duidelijk werd dat de Albert Heijn een nieuwe actie had, namelijk de moestuinpotjes, ging mijn hart sneller kloppen. Wat is dit leuk! Ik heb altijd al gezegd dat ik, ‘later als ik groot ben’, een moestuin wil, ondanks het feit dat het erg bewerkelijk is in onderhoud. Een muntplantje, gekregen van mijn lieve schoonmoeder, lukt me tot nu toe wel (afkloppen!). Dit is voor mij dus dé test om te kijken of ik een moestuintje daadwerkelijk kan hendelen.

In de afgelopen tijd had ik aardig wat potjes verzameld. Vandaag kwamen daar ineens een flink aantal potjes bij. Negen om precies te zijn. Wow! Normaal worden er nooit zo veel boodschappen gedaan bij de Albert Heijn. Maar ja, met een verjaardagsweekend in het vooruitzicht moest er natuurlijk redelijk wat bier en wijn worden ingeslagen. En ja, dat tikt aan. Leuk voor mijn moestuinverzameling, hihi. Zo’n potje voelde voor mij altijd als het uitpakken van een cadeautje. Het eerste wat ik altijd deed, was het labeltje pakken en met alle haast omdraaien om te kijken wat voor lekkers er in het potje zit. Mijn collectie bestaat inmiddels uit: broccoli, twee keer lente ui, rucola, wortel, veldsla, twee keer krulpeterselie, basilicum, kropsla, twee keer bieslook, spinazie, selderij, radijs, twee keer prei en twee keer dille. Jam jam!

Oké. Tijd voor het eerste onderdeel van het hele ‘moestuinproces’: zaaien! Ik moest hardop lachen toen ik de eerste stap van dit onderdeel las: “Was je handen.” Oké, ik keur het goed. Het is voor kinderen gemaakt en natuurlijk niet alle kinderen hebben gedragingen zoals handen wassen geautomatiseerd. Ook al heb ik het idee dat ontzettend veel volwassenen met net zo veel liefde gebruikmaken van deze toffe actie. Ik had mijn handen dus al gewassen voordat ik met het hele zaaien begon. En dan…

Je legt dus de aardetablet op een schoteltje. Vervolgens giet je er ongeveer 50 ml kraanwater overheen. Het is bijna indrukwekkend om te zien wat er dan gebeurt: het groeit als kool! Het was net een natuurdocumentaire waar je live bij stond. Je weet wel, een filmshot van een bloem die ineens als kool uit de grond schiet. Oké, dit ging weliswaar iets langzamer, maar ik zat er met mijn neus bovenop. Je ziet het echt groeien en van die ‘haartjes’ opspringen. Zo grappig!

Daar staan ze hoor! Het heeft eigenlijk wel wat gezelligs zo’n bak met allemaal potjes en labeltjes. Nu begint voor mij de echte uitdaging: verzorgen, verpotten en oogsten. Vooral naar dat laatste kijk ik uit! Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen van mijn lieve moestuintje!

Maak jij ook gebruik van verse groenten (uit eigen tuin)?

Let’s get social!
Bloglovin’InstagramPinterest

18 gedachtes over “Mijn AH-moestuintje #1

  1. estherleijten zegt:

    Hihi, dit is totaal niet mijn ding. Maar het idee is wel heel leuk. Ik ben benieuwd hoe het gaat met je moestuintjes, er zitten in elk geval veel lekkere dingen bij! Je camera maakt mooie foto’s trouwens 🙂

    Like

    • Renske zegt:

      Haha, ik hoop dat ik het kan verzorgen. Dat is nog een hele uitdaging, vrees ik. En inderdaad, wat betreft de camera ben ik ook tevreden. 🙂 Ik moet nog wel het een en ander ontdekken, maar het begin is er!

      Like

  2. Nesrin zegt:

    Ja leuk! Mijn kinderen zijn er ook heel druk mee. Ik vind het wel weer een strakke actie van AH. De mini’s van jaren geleden liggen nog steeds overal door het hele huis 😉

    Like

  3. kim zegt:

    Aah wat heb jij er een lekkere dingen bijzitten! Wij hebben ondertussen ook 8 van die bakjes, maar ik ben nogal een moeilijke groente-eter, haha. Al hebben we vandaag bosaardbei erbij gekregen, daar ben ik erg benieuwd naar!

    Like

    • Renske zegt:

      Haha, dat maakt het lastig. Gelukkig is bosaardbei geen groente en super lekker! Ik heb geen bosaardbei van de AH, maar ik heb bij mijn ouders wel een aardbeienplant in de tuin (die mijn moeder overigens trouw verzorgt, oeps…). Echt lekker verse aardbeitjes!

      Like

      • kim zegt:

        Mijn familie in Duitsland hebben enorme tuinen en hebben ook allemaal lekkere dingen in de tuin! Wij hebben helaas een klein stadstuintje, dus dan gaat dat wat minder makkelijk. Wel hebben we ook een muntplantje, waar jij ook over schreef. Zó fijn om in de zomer dan muntthee te maken ❤
        Hahaha, bij mij heeft mijn moeder al die AH groenten/(en bosaardbei) geplant (ik woon nog thuis), dus dat is veel erger! Ik ben zo slecht met planten verzorgen!

        Like

    • Renske zegt:

      Gelukkig hebben tuincentra ook zaadjes voor allerlei soorten groenten en fruit. 🙂 Dus mocht je ooit de ambitie hebben om een moestuin te beginnen, is een bezoekje aan een tuincentrum een optie, haha.

      Like

    • Renske zegt:

      Zonde! 😉 Ik wilde ze eerst ook weggeven. Blij dat ik het niet heb gedaan. Máár ik vrees dat ik straks – als ze te groot zijn voor een pot – een stuk tuin van mijn ouders moet kapen, haha.

      Like

Geef een reactie

