Mijn master: forensische wattus?!

Belofte maakt schuld. In mijn artikel van gisteren heb ik jullie beloofd meer te vertellen over mijn masteronderzoek. Laat ik dan ook maar gelijk meer vertellen over de gehele master. Bij deze! Met het schrijven van dit artikel ga ik gelijk een uitdaging aan: houd het kort en bondig, maar toch interessant. Ik kan namelijk honderduit kletsen over mijn (zeer interessante) master! Nieuwsgierig naar mijn master en het bijbehorende masteronderzoek?

Zoals jullie op mijn pagina ‘Over Montévie‘ kunnen lezen, studeer ik op dit moment aan de Universiteit van Amsterdam. En ja, ik woon aan de andere kant van het land. Dit zit zo: ik heb het eerste half jaar alleen op woensdag en donderdag colleges gehad. De collegetijden waren zo ingedeeld dat het voor mij prima te doen was om heen en weer te reizen – met af en toe een nachtje bivakkeren bij mijn nicht en haar vriend in Utrecht. Inmiddels zijn alle vakken afgerond. Ik ben dan ook voornamelijk thuis aan het werk voor mijn masteronderzoek, met af en toe een tripje Amsterdam voor een meeting.

Wat is Forensische Orthopedagogiek?
Op mijn ‘Over Montévie’-pagina hebben jullie ook kunnen lezen welke master ik volg, namelijk Forensische Orthopedagogiek. Ontzettend interessant en leerzaam.

Forensische Orthopedagogiek is gericht op het voorkomen en de aanpak van ernstige gedrags- en opvoedproblemen die vragen om justitieel ingrijpen.

Wat betreft justitieel ingrijpen zijn er twee mogelijkheden: strafrechtelijk en civielrechtelijk ingrijpen. Bij de eerste vorm van ingrijpen gaat het om bijvoorbeeld jeugddelinquentie, terwijl het bij de tweede vorm gaat om bijvoorbeeld kindermishandeling en -verwaarlozing. Een ontzettend heftige, maar zeer boeiende doelgroep! Het prettige aan de master is dat er maar twee tentamens zijn. Oftewel, het draait vooral om het toepassen van kennis in plaats van het reproduceren van kennis. Ik merk dat ik meer onthoud en mij beter in de stof verdiep. Het lijkt er zelfs op dat ik op dit moment meer leer dan in mijn driejarige bachelor hiervoor! Waarschijnlijk is het vooral het toepassen van de kennis die ik al eerder heb geleerd dat dat erop doet lijken. Enfin, als forensische orthopedagoog ben ik – dat is in ieder geval de bedoeling… – na deze master onder andere gespecialiseerd in juridische en ethische vraagstukken rondom problematische situaties en in het diagnosticeren en behandelen van complexe problematiek.

Waar ik aan mijn carrière kan werken? Oftewel, potentiële werkgevers? Dat is behoorlijk veelzijdig. Zo kan een forensische orthopedagoog werkzaam zijn bij politie, justitie, in Justitiële Jeugdinrichtingen (in de volksmond ‘jeugdgevangenissen’), bij jeugdzorgaanbieders, in de forensische psychiatrie, bij voorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking et cetera. Máár… Ik kan ook het onderzoeksveld in. Wat ik precies wil, is mij nog niet duidelijk. Halleluja, wat een karwei om daar achter te komen! Tot nu toe vind ik zowel het werkveld van de praktijk als het onderzoek ontzettend boeiend.

Mijn masteronderzoek
Op dit moment ben ik ontzettend druk met mijn masteronderzoek. Mijn onderwerp bevat een meta-analyse omtrent het verband tussen alcoholgebruik en delinquentie bij jeugdigen tussen 12 en 23 jaar. Een meta-wattus?! “Dat mens bazelt wartaal en onbekende termen.” (En wellicht zijn veel meer termen onbekend. Vraag! Dat vind ik leuk!) Ik zal jullie niet belasten met gekke wetenschappelijke termen. Kort door de bocht is het eigenlijk heel simpel. Omtrent mijn onderwerp is er veel onderzoek gedaan door allerlei verschillende wetenschappers, op allerlei verschillende manieren. Aan mij de taak al deze onderzoeken op één stapel te gooien en vervolgens conclusies te trekken. Een meta-analyse is eigenlijk een nauwkeurigere manier van onderzoeken, aangezien alles op één stapel wordt gegooid. Vandaar ook het coderen van onderzoeken waar ik gisteren over sprak. Het is belangrijk dat we alle gegevens van ieder onderzoek verzamelen en daaruit bepaalde cijfertjes berekenen, bla-bla-bla. Niet interessant voor jullie! Oké. Ik zei ‘we’. Dat heeft uitleg nodig. Samen met twee andere, toffe studenten verzamel ik álle – in ieder geval zo veel mogelijk – onderzoeken die voldoen aan ons onderwerp en de door ons gestelde eisen. Die twee studenten hebben ook allebei een onderwerp omtrent het overkoepelende thema ‘drugsgebruik en jeugddelinquentie’. Oftewel, er ontstaan uit de data van ál die onderzoeken drie afzonderlijke masteronderzoeken. Er is (gelukkig!) veel lol en nuchtere humor onderling, waardoor het doodvermoeiende codeerwerk toch enigszins leuk is.

Ik hoop dat jullie inmiddels een iets duidelijker beeld hebben van mijn master. En o ja, ik heb een bril. Een leesbril nog wel. Arme ik! En nee, ik gebruik mijn bril niet veel. Alleen bij hoofdpijn tijdens het lezen. I know, te laat…

Wat houdt jullie in het dagelijks leven bezig? Studeren of werken jullie?

Let’s get social!
Bloglovin’InstagramPinterest

Advertenties

13 gedachtes over “Mijn master: forensische wattus?!

  1. Ellen zegt:

    Ik lees al een tijdje je blogs, maar heb nog nooit gereageerd :O
    Ze lezen prettig weg, top!

    Maar wat is er mis met een bril Renske?… 😉

    Like

    • Renske zegt:

      Wat leuk dat je dat zegt. Bedankt voor het compliment! 🙂

      Haha, er is helemaal niets mis met een bril. Ik vind het juist wel mooi. Straalt altijd iets uit – ik kan even geen goede benaming vinden wát precies – waar ik wel van houd. Ik krijg alleen vaak te horen dat ik nog jong ben en een leesbril gek is voor zo’n jonge vrouw, haha. Zelf denk ik er ook niet snel aan. Mijn afwijking is minimaal, maar kan bij veel lezen wel voor hoofdpijn zorg. En dan ben ik eigenlijk al te laat. Oeps… 😉

      Like

  2. Saskia zegt:

    Oh jeetje, meta-analyse…. breek me de mond niet open haha! Ik ben vorige zomer afgestudeerd als fysiotherapeut en mijn afstudeerproject bestond ook uit een meta-analyse… ‘Gelukkig’ had ik een heel specifiek onderwerp en waren er maar weinig – ik geloof een stuk of 3 – onderzoeken die echt exact aansloten bij mijn onderzoeksvraag. Dat scheelde dus een hoop werk wat betreft data analyseren, maar leverde wel een erg lang discussie-stuk op.

    Interessant onderwerp inderdaad, leuk om te lezen! Succes er nog mee!

    Like

    • Renske zegt:

      Leuk dat je het interessant vindt en bepaalde aspecten herkent (is jouw studie zelfs nog handig voor het lezen van een blog, ha!). Ik heb heel wat lopen schrappen en zo veel mogelijk in ‘Jip en Janneke-taal’ proberen uit te leggen. Lastig om zoiets ingewikkelds uit te leggen, haha!

      Like

  3. dedotties zegt:

    Waus super interessant vind ik dit! Heel veel succes er nog mee. Dit kan echt zoo enorm veel tijd in beslag nemen, maar als je eenmaal resultaat hebt geboekt is het vaak de moeite waart geweest!

    Like

    • Renske zegt:

      Ik heb even gekeken wat jouw studie precies inhoudt. Ook interessant! 🙂 Daar moet je ook best wel veel kennis voor hebben! Ik denk sowieso dat dat bij iedere studie zo is. Of het nu MBO of WO is. Alles op een andere manier, maar uiteindelijk leren we allemaal veel kennis en zijn we nooit uitgeleerd, hihi.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s