Help! Sollicitatiekriebels!

Sollicitaties. Het zijn van die momenten waarop de zenuwen door mijn lijf gieren. In dit artikel deel ik zeven tips omtrent solliciteren. Of je nu een stage of een baan zoekt, kijk mee hoe ik mij voorbereid op een sollicitatiegesprek.

Afgelopen dinsdag had ik een sollicitatiegesprek voor een eventuele stageplek als gedragswetenschapper bij een jeugdzorgorganisatie in Overijssel. Wow, wat was ik gespannen! ’s Ochtends kreeg ik nauwelijks een hap door mijn keel. En geloof me, normaal gesproken heb ik in de morgen reuze trek! In de auto er naartoe maakte ik domme schakelfouten en liet ik mijn rode mini-Ferrari zelfs afslaan. Het gesprek zelf ging ontzettend goed. Ik ben nóg enthousiaster over de organisatie en de stageplek dan ik al was. Ook de gesprekspartners gaven aan een goed beeld van mij te hebben gekregen en een prettig gesprek met mij te hebben gevoerd. Pfieuw! Op dit moment is het afwachten of ik één van de twee gelukkigen ben die er mag komen stagelopen.

Dat ik last had van ‘zenuwappigheid’ lag niet aan een slechte voorbereiding. Integendeel. Ik bereid mij op dit soort serieuze gebeurtenissen nauwkeurig voor. Hieronder deel ik mijn tips; van de sollicitatievoorbereiding tot aan het moment van een afwijzing. Het zijn uiteraard tips vanuit mijn ervaring, dus het hoeft natuurlijk niet op iedereen van toepassing te zijn.

♥   Een sterkte-zwakteanalyse – Maak een analyse van jezelf. Wat zijn jouw sterke punten? Maar ook: wat zijn jouw zwakke punten? Wees daarbij eerlijk tegenover jezelf. Vind je het moeilijk om trots te zijn op bepaalde kwaliteiten of eigenschappen? Vraag een persoon die jou goed kent naar zijn of haar mening.
♥   Wat wil je? – En wat wil je niet? Het is belangrijk dat je antwoord kunt geven op deze twee vragen. Ook hiermee leer je jezelf (als werknemer) beter kennen. Twijfel je aan hetgeen wat je voor ogen hebt? Raadpleeg mensen in jouw omgeving of het mogelijk is om een dag mee te lopen met iemand in de functie dat jou aantrekt. Op deze manier kom je er voor jezelf achter wat je wél en níet wilt. Je wilt immers met plezier naar het werk of de stage!
♥   De motivatiebrief – Zorg er allereerst voor dat jouw motivatiebrief geen boekwerk wordt. Beperk de lengte van de brief tot ongeveer één A4’tje. Maak daarnaast alinea’s met een duidelijke samenhang en pas daarbij op voor storende herhalingen. Gebruik in zo’n geval bijvoorbeeld synoniemen. En natuurlijk niet geheel onbelangrijk: let op taal- en spelvouten. (Sorry, ik kon het niet laten!) Een geheel foutloze brief lukt wellicht niet. In dit artikel zijn waarschijnlijk ook echt wel taalfouten te vinden. Maar hé, we blijven mens! Check de brief een tijd na het schrijven nogmaals op correctheid en laat het vooral ook door anderen lezen.
♥   Curriculum Vitae – Naast een motivatiebrief vragen grofweg de meeste werkgevers naar een CV. Houd deze altijd up-to-date, zodat je niet diep in het geheugen moet graven naar jouw ervaringen, cursussen et cetera. Daarnaast is het belangrijk dat je echt alleen relevante stage- en (vrijwilligers)werkervaringen op je CV zet. Denk bij iedere werkervaring goed na welke toegevoegde waarde het heeft voor de huidige vacature. Waarom is het interessant dat jouw potentiële werkgever een bepaalde ervaring te weten komt?
♥   Kledingkeuze – Aan de hand van jouw kledingkeuze heeft de potentiële werkgever al een bepaalde indruk. Het betekent niet per sé dat je jezelf in een mantelpak moet hijsen of stiletto’s met een hak van 20 centimeter moet dragen. Wees jezelf, maar zorg er natuurlijk wel voor dat jouw kledingkeuze past bij de cultuur van het bedrijf. Daarnaast is het erg belangrijk dat je je goed voelt in de kleding die je draagt. Draag je zelden stiletto’s met een hak van 20 centimeter? Trek ze dan ook zeker niet aan, tenzij je op een gênante manier de vloer wilt kussen… Wat betreft make-up is het belangrijk dat je niet te zwaar opgemaakt bent. Houd het neutraal, maar het mag zeker wel wat uitstralen! Enne… Zorg ervoor dat je niet het hele Douglasassortiment meebrengt als je het gesprek in gaat. Een lekker geurtje is helemaal prima, maar spuit geen overload aan parfum op jezelf.
♥   Het sollicitatiegesprek – Hoera! Je bent uitgenodigd voor een gesprek. Super! Helaas kan er op dit punt veel fout gaan. Zorg dan ook dat je zo veel mogelijk over het bedrijf weet. Lees de vacature, jouw sollicitatiebrief, de website van het bedrijf en andere relevante gegevens goed door. Maak notities van de belangrijkste zaken, zodat je in één oogopslag de belangrijke punten door kunt nemen. Het is immers een enorme blunder als je niet weet met wie je een gesprek hebt of geen antwoord weet te formuleren op de standaard vragen. Oeps…
♥   Een afwijzing – Laten we hopen dat het niet zo ver komt. Maar hé, één ‘troost’: ontzettend veel mensen worden dagelijks afgewezen door bedrijven. En dat is kl*te, maar erin blijven hangen heeft natuurlijk geen zin. Neem telefonisch of digitaal contact op met het bedrijf en vraag naar de reden van de afwijzing. Daarnaast is het tevens een geschikt moment om er lering uit te trekken voor een volgende sollicitatie. Vraag daarom ook naar de indruk die je hebt achtergelaten. Én – ook geen onbelangrijke gedachte – het is vooral voor hen een gemiste kans om jou niet aan te nemen! Ik krijg zelf ook regelmatig afwijzingen op sollicitaties naar een stageplek. In de meeste gevallen heeft dit te maken met werkervaring of de inhoud van de functie ten opzichte van mijn wensen. Tsja, ik moet concurreren met toppers die voor hun WO-studie een HBO-studie hebben gevolgd en daar veel praktijkervaring hebben opgedaan. Ik leg het naast me neer en denk bij mezelf: “Nooit geschoten is altijd mis. Ik heb het in ieder geval geprobeerd.”

Tot slot een mooie quote van Eleanor Roosevelt. Je weet wel, de first lady van de Verenigde Staten heel wat jaartjes terug. Eerlijk? Ik weet dit feitje pas sinds een aantal maanden. Enfin, heb vertrouwen in jezelf, in jouw eigen kunnen en in jouw dromen. Jouw dromen zijn prachtig!

Wat is jouw gouden tip voor een sollicitatie?

Let’s get social!
Bloglovin’InstagramPinterest

13 gedachtes over “Help! Sollicitatiekriebels!

  1. estherleijten zegt:

    Wauw thanks dit is precies wat ik momenteel nodig heb. Ik moet vanaf juli op zoek naar een ander baantje, maar ik heb eerlijk gezegd amper ervaring met solliciteren. Ik heb eerder altijd geluk gehad met mijn baantjes dus ik ga dit artikel er nog vaak bij pakken! En je schrijft het ook super leuk! Liefs

    Like

  2. kim zegt:

    Fijne tips! Hopelijk hoor je bij één van de twee gelukkigen!
    Haha, ik heb eigenlijk nog nooit echt een sollicitatiegesprek gevoerd. Wel een beetje gekletst en dan was het wel duidelijk dat ik er aan de slag mocht. Maar heb het nooit als formeel ervaren.
    Na mijn studie gaat dat wel anders zijn….

    Like

    • Renske zegt:

      Ik heb hiervoor ook nooit officële gesprekken hoeven voeren. Dus ik was ontzettend zenuwachtig! Maar het viel reuze mee, gelukkig. Ik hoop het ook! 🙂 Ik laat het weten wat de ‘uitslag’ wordt. X

      Like

Geef een reactie

