Sunday Baking Day – Churros

Aangezien het zonnetje gisteren weer lekker aanwezig was en de temperaturen de komende week omhoog gaat, leek het mij de uitgelezen kans om Spanje wat dichterbij te halen. Vandaag heb ik een recept om churros te maken. Churros?! Jep, een Spaans recept. En lekker dat het is! Mmm… Eén nadeel: het is een gigantische caloriebom. Maar wel een hele lekkere! En zeg nou zelf: af en toe mogen we onszelf toch zeker wel even verwennen?! Benieuwd hoe het wordt gemaakt? Lees verder en laat het water in de mond lopen!

Ingrediënten
♥   3 eetlepels suiker
♥   50 gram boter
♥   150 gram gezeefde bloem
♥   150 ml water
♥   1 theelepel kaneel
♥   2 eieren
♥   1 liter zonnebloemolie
♥   Poedersuiker

Benodigdheden
♥   Steelpan
♥   Hoge kookpan
♥   Spuitzak met kartelmond
♥   Bord met keukenpapier

Stap voor stap churros
Stap 1: Breng 150 ml water samen met de suiker, boter en een snufje zout aan de kook. Laat de suiker en de boter smelten. Neem de pan vervolgens van het vuur en voeg de bloem en de kaneel in één keer toe. Roer het geheel met een grote lepel tot een stevig, glad en dik beslag.

Stap 2: Laat het beslag vier minuten afkoelen. Roer er één voor één de eieren door. Tip! Je moet echt stevig roeren en zorgen dat een dik beslag wordt.

Stap 3: Verhit in een hoge pan de zonnebloemolie om in te frituren. Pas op dat de olie niet te heet wordt! De churros worden dan snel bruin, maar zijn vanbinnen niet gaar. Schep ondertussen het beslag in de spuitzak. Tip! Gebruik niet een te grote kartelmond. Dan worden de churros namelijk huge! Het lijken dan net misvormde bockworsten, ha!

Stap 4: Spuit boven de hete olie repen van ongeveer tien centimeter. Bak ze in ongeveer vier minuten goudbruin en gaar. Bak er niet te veel tegelijk, aangezien ze ruimte nodig hebben in de pan! Ik heb er iedere keer vier tegelijk gebakken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de pan, dus probeer dat zelf even uit.

Stap 5: Laat de churros uitlekken op een bord met keukenpapier. Churros is het lekkerste als je het warm eet. Bestrooi de churros, als ze zijn uitgelekt met de poedersuiker en geniet!

Churros is héérlijk met kaneelsuiker. Eigenlijk is dat mijn lievelingscombinatie. Helaas had de plaatselijke supermarkt geen kaneelsuiker in de schappen liggen. En om naar de stad te crossen voor een pakje kaneelsuiker… Poedersuiker is dan een goed alternatief! Je kunt erg variëren qua combinaties. Churros is ook heerlijk met een chocoladedip.

Wil je de churros met chocoladedip uitproberen? Zorg dan dat je 75 gram chocoladedruppels en een bekertje slagroom van 125 ml in huis hebt. Verwarm deze twee ingrediënten in een steelpan en roer tot een gladde saus. Houd het vervolgens op laag vuur warm. Giet de chocoladedip in een leuke mason jar en steek de churros erin. Hartstikke gezellig!

De Spanjaarden eten churros in plaats van oliebollen. Althans, dat is mij verteld. Het is dus een leuk alternatief voor de oliebollen met Oud & Nieuw! Maar voordat het zo ver is, gaan we eerst flink genieten van de lente!

Hebben jullie ooit al eens churros gegeten?

Let’s get social!
Bloglovin’InstagramPinterest

26 gedachtes over “Sunday Baking Day – Churros

    • Renske zegt:

      Haha! Lang leve Google! Het is een beetje moeilijk uitleggen. 🙂 Lekker! Ik heb het een aantal jaar geleden in Duitsland geproefd. Sindsdien eet ik het ieder jaar op de Bocholtse kermis, haha. (Ken je Bocholt toevallig? Aangezien jouw familie in Duitsland woont.)

      Like

      • kim zegt:

        Leuk dat je dat nog weet! Haha ik dacht dat ik het kende, maar hier in de buurt is de Bocholtstraat, daarom kwam de naam me bekend voor. Zelf woon ik in de Belgen buurt, haha. Alles hier heeft Belgische namen!

        Geliked door 1 persoon

  1. Saskia | Former Parades zegt:

    Ohhh ik kan me vooral de geur goed herinneren! In het zuiden van Frankrijk kwam je ze ook altijd tegen (dat was ook een beetje Spaans gebied, weet niet meer precies hoe het zat, haha), vooral op de kermis enzo! Ik heb ze nooit geprobeerd, maar heb wel echt honderdduizend keer de verleiding moeten weerstaan. Met chocolade klinken ze ook zooo lekker!

    ♥♥♥ Saskia

    Like

  2. la vie de Karin zegt:

    Oh Churros♡! Wat fijn dag je dit recept deelt, deze ga ik zeker een keer maken. Wordt niet alleen ik maar ook vriendlief gelukkig van!

    Like

Plaats een reactie